Bayes Impact, nieuwe winnaar van de Degroof Petercam Foundation Prize

Kunstmatige intelligentie ten dienste van de werkgelegenheid

De Stichting van Degroof Petercam heeft dit jaar haar Degroof Petercam Foundation Prize aan Bayes Impact toegekend. Met deze beurs  van één miljoen euro wenst de Stichting  projecten te promoten die oplossingen voor de ‘werkgelegenheid van de toekomst’ bevorderen. Naast deze grote prijs werden nog twee andere beurzen van elk 50.000 euro toegekend aan Becode en Ticket for Change.

De Stichting focust op sociale innovatie voor de werkgelegenheid. Elk jaar worden drie projecten geselecteerd die gericht zijn op het opbouwen van vaardigheden, het bevorderen van ondernemerschap en het verbeteren van de toegang tot de arbeidsmarkt.  De beurs  van één miljoen euro, gespreid over vijf jaar, wordt gecombineerd met actieve steun en expertise van de groep.

Bayes Impact werd in 2014 opgericht door drie jonge mensen, waaronder de Fransman Paul Duan, en is een NGO die kunstmatige intelligentie ten dienste stelt van het algemeen belang. Bayes Impact ligt aan de basis van de openbare dienst 'Bob', een gratis en open source platform dat met data en kunstmatige intelligentie werkzoekenden ondersteunt met strategieën die aansluiten bij hun aspiraties en vaardigheden en bij de arbeidsmarkt. Bijna 230.000 werkzoekenden in Frankrijk werden al geholpen door dit platform. Bayes Impact is sinds 2019 in België aanwezig en heeft zojuist een succesvolle samenwerking afgesloten met Actiris, het Brusselse regionale arbeidsbureau.

Silvia Steisel, managing director van de Degroof Petercam Stichting, verklaart: "Achtenzestig projecten uit de verschillende landen waar onze groep actief is, werden geselecteerd door een onafhankelijke Europese jury, bestaande uit vertegenwoordigers van de academische wereld en het bedrijfsleven. Het project van Bayes Impact, de winnaar van dit jaar Degroof Petercam Foundation Prize, sluit perfect aan bij de waarden die de Stichting en de groep Degroof Petercam verdedigen voor een meer rechtvaardige en inclusieve samenleving”.

Paul Duan, oprichter en voorzitter van Bayes Impact, voegt hieraan toe: "We zijn verheugd om de Degroof Petercam Foundation Prize te mogen ontvangen. Dankzij deze aanzienlijke steun zal het ‘Bob’-platform kunnen profiteren van extra middelen en zullen we in staat zijn om onze internationalisering te versnellen en onze capaciteit te vergroten om werkzoekenden te ondersteunen in het licht van de gevolgen van de economische crisis".

Twee andere projecten werden eveneens door de Stichting gesteund voor een bedrag van 50.000 euro per project. Dit zijn Becode, de Belgische computercoderingsschool,  en Ticket for Change, de Franse incubator voor banen met een sociale impact.

Vorig jaar werd de beurs van één miljoen euro toegekend aan DUO for a JOB, die jonge werkzoekenden met een allochtone achtergrond in contact brengt met ervaren mensen boven de 50 jaar uit dezelfde beroepssector, zodat ze begeleid kunnen worden bij hun zoektocht naar een baan.

Arnaud Denis External Communication, Degroof Petercam

Degroof Petercam (°1871) is een vooraanstaand investment house met Belgische roots dat kan bogen op meer dan 150 jaar geïntegreerde financiële expertise. Wij creëren verantwoorde welvaart voor iedereen, door deuren te openen naar opportuniteiten en onze particuliere, zakelijke en institutionele cliënten te begeleiden met expertise.

Cliënten in meer dan 20 landen vertrouwen op ons voor onze overtuigingen en onze unieke combinatie van diensten die we aanbieden op het gebied van Private Banking, Asset Management, Investment Banking (Corporate Finance en Global Markets) en Asset Services.

Het totale vermogen (onder beheer, onder administratie en in bewaring) van onze cliënten bedraagt 71,1 miljard euro (op 31.12.2022). Meer dan 1500 experten begeleiden onze cliënten vanuit onze kantoren in België (hoofdkantoor), Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Nederland, Duitsland, Italië en Hongkong.