Benoeming nieuwe CEO Banque Degroof Petercam Luxembourg en COO van de groep

Brussel/Luxemburg, 6 juli 2022 – Degroof Petercam benoemt Gautier Bataille tot nieuwe CEO van Banque Degroof Petercam Luxembourg en Filip Depaz tot Chief Operating Officer (COO) van de groep.

Evolutie van het bestuur in Luxemburg

Gautier Bataille wordt benoemd tot CEO van Banque Degroof Petercam Luxembourg. Op 1 augustus 2022 volgt hij Bruno Houdmont op die, in onderling overleg, zijn functie neerlegt om nieuwe opportuniteiten buiten de groep na te streven.

De Luxemburgse bank van de groep is lokaal aanwezig sinds 1987 en stelt bijna 400 mensen tewerk. Haar geïntegreerd model en de complementariteit van haar business lines zijn strategisch in het waardeaanbod van de groep. Naast haar positionering op de Luxemburgse markt, is de bank als Europese hub voor internationale cliënten woonachtig buiten Luxemburg, van cruciaal belang voor de groep.

Gautier Bataille kan bogen op een uitgebreide loopbaan binnen de groep in verschillende leidinggevende functies. Momenteel is hij uitvoerend lid van de raad van bestuur van Degroof Petercam en Group Head of Business Development. Hij is tevens lid van de raad van bestuur van Banque Degroof Petercam Luxembourg. Met zijn ervaring en expertise in verschillende domeinen is Gautier Bataille ideaal geplaatst om het roer over te nemen van Bruno Houdmont en de bank en haar activiteiten in Luxemburg in de volgende fase van haar ontwikkeling te leiden.

Hugo Lasat, van CEO Degroof Petercam:

"De inzet en vastberadenheid van Bruno zijn van groot belang geweest voor het management van onze activiteiten in Luxemburg. Namens de leden van het directiecomité dank ik hem voor zijn bijdrage en wens ik hem het allerbeste in zijn nieuwe projecten. Ik kijk ernaar uit om de vruchtbare samenwerking met Gautier in zijn nieuwe functie verder te zetten. Luxemburg is van strategisch belang voor Degroof Petercam en is een vector voor groei."

De benoeming van Gautier Bataille tot lid van het bevoegde management ('direction autorisée') van Banque Degroof Petercam Luxembourg is onder voorbehoud van de goedkeuring van de lokale toezichthouders.

Group Chief Operating Officer

Filip Depaz wordt benoemd tot COO van de groep. De heer Depaz zal toetreden tot het executive comité en rapporteren aan de CEO, Hugo Lasat. Onder voorbehoud goedkeuring van de toezichthouders zal hij toetreden tot het directiecomité en de raad van bestuur van Degroof Petercam. Hij zal verantwoordelijk zijn voor transversale activiteiten waaronder business en market operations, datastrategie en -beheer, het transformation-office, de interne controle, corporate banking services.

Filip Depaz brengt meer dan 20 jaar ervaring in transformatie en in optimalisatie van operationele performantie mee. Hij was program manager financiële transformatie bij Athora Group, een Europese levensverzekeringsmaatschappij. Voordien was hij actief als chief operating officer en lid van het directiecomité van Immobel. Van 1999 tot 2019 bouwde hij zijn carrière uit bij Delta Loyd Life Belgium waar hij functies bekleedde van COO, CEO, lid van het directiecomité en van de raad van bestuur. Na de overname van Delta Lloyd Group door NN Insurance, leidde hij de integratie als chief operating officer en lid van de raad van bestuur van NN Insurance Belgium. Hij was ook actief bij Axa en Citibank.

Hugo Lasat:

"Ik kijk ernaar uit Filip te verwelkomen in deze functie. Ik ben ervan overtuigd dat hij als innoverend en doorwinterd kaderlid ons zal helpen om onze groei efficiënt te beheren en onze geïntegreerde klantgerichte operationele modellen verder te verbeteren."

Filip Depaz:

"Ik ben verheugd om deze rol op te nemen en nauw samen te werken met het executive team. Ik kijk ernaar uit om verder te bouwen op het succes van Degroof Petercam en de operationele efficiëntie op te drijven ten voordele van de organisatie en de algemene klantentevredenheid."