Chemins d’avenirs, nieuwe winnaar van de Degroof Petercam Foundation Award

Een beurs van een miljoen euro over vijf jaar

Brussel, 11 April 2023 – Chemins d’avenirs heeft de vijfde editie van de Degroof Petercam Foundation Award gewonnen. Chemins d’avenirs is een Franse non-profitorganisatie die jongeren in landelijke en dunbevolkte gebieden gelijke carrièrekansen wil bieden. De beurs voor de winnaar bedraagt een miljoen euro gespreid over vijf jaar en omvat daarnaast ook toegang tot de expertise en het netwerk van de Stichting. Naast Chemins d’avenirs beloont de Stichting nog drie andere projecten: Banlieues Santé, Territoires Zéro Chômeurs de Longue Durée en Make.org krijgen elk een beurs van 50 000 euro.

De Stichting Degroof Petercam werd vijftien jaar geleden opgericht en gelooft in een duurzame en inclusieve maatschappij waarin iedereen de kans krijgt om zich professioneel te ontplooien. De Stichting steunt sociale initiatieven die vernieuwende oplossingen ontwikkelen om werkgelegenheid te bevorderen. Elk jaar selecteert en steunt de Stichting een innovatief sociaal project dat de arbeidsmarkt ten goede kan veranderen. De award bestaat uit een beurs van een miljoen euro en vijf jaar lang opvolging op maat. De Stichting Degroof Petercam behoort nu tot de tien grootste stichtingen in België.

Chemins d’avenirs is dit jaar de winnaar van de award. De Franse non-profitorganisatie werd opgericht in 2016 en pakt ongelijkheid op basis van regionale verschillen aan, een groeiend probleem in Europese landen. De organisatie ontwikkelde een innovatieve manier om jongeren uit landelijke gebieden te bereiken en hen een stem te geven, waardoor ze een maatschappelijk, academisch en professioneel traject kunnen uitbouwen dat aansluit op hun ambities. Alleen al in Frankrijk woont 65% van de jongeren, ofwel 10 miljoen jongeren onder de 20 jaar, in landelijke en dunbevolkte gebieden. Die regio’s zijn vaak sociaal en economisch kwetsbaar, wat van werkgelegenheid een van de belangrijkste uitdagingen maakt. Daarom wil Chemins d’avenirs het systeem op twee niveaus veranderen. Ten eerste begeleidt de organisatie jongeren uit landelijke gebieden via een mentorprogramma om hen te helpen hun volledige potentieel te bereiken. Zo steunde Chemins d’avenirs tot op vandaag al 5.000 jongeren in heel Frankrijk. Ten tweede combineert de non-profit organisatie wetenschappelijk onderzoek en strategie voor belangenbehartiging om overheden, het onderwijssysteem en bedrijven te sensibiliseren. ​ ​

Salomé Berlioux, oprichtster van Chemins d’avenirs:

​“We zijn vereerd om dit jaar de Degroof Petercam Foundation Award in de wacht te slepen. Na een veeleisende selectieprocedure wordt een selecte groep uitgekozen, en onze voorgangers zijn voor ons echt een bron van inspiratie. Naast een eer, zien we deze onderscheiding vooral als een engagement. Sinds 2016 trekt Chemins d’avenirs elke dag opnieuw ten strijde tegen geografische ongelijkheid en de gevolgen ervan op jongeren die opgroeien in landelijke gebieden en kleine steden. Zo ondervinden zij problemen bij de projecten die ze ondernemen, bij het kiezen van de richting die ze willen inslaan, bij het vinden van werk… Om die uitdaging aan te gaan, moeten we een systeemverandering teweegbrengen. Er moet een mentaliteitswijziging komen en praktijken moeten veranderen, op alle niveaus. Met de steun van Degroof Petercam kunnen we die aanpak versnellen. We zijn blij en trots om ons werk verder te zetten met de steun van de Stichting Degroof Petercam.”
Silvia Steisel, Managing Director van de Stichting Degroof Petercam:

​“Ook dit jaar stelden meer dan 60 organisaties zich kandidaat voor de award van onze Stichting. Het is geweldig om zoveel sociale initiatieven te leren kennen en we zijn vereerd dat zij met ons willen samenwerken. We zijn blij dat we Chemins d’avenirs kunnen bijstaan met financiële en menselijke steun. Onze Stichting deelt de waarden van Chemins d’avenirs en heeft dezelfde visie op een rechtvaardigere en meer inclusieve samenleving.”

Naar aanleiding van de 15de verjaardag van de Stichting kunnen nu organisaties uit heel Europa zich kandidaat stellen.

Xavier Van Campenhout, voorzitter van de Stichting Degroof Petercam:

​“We hebben de afgelopen vijf jaar veel geleerd bij het selectieproces.In heel Europa worden initiatieven gelanceerd om de werkgelegenheid te bevorderen. Daarom zullen we als Belgische stichting, gesterkt door de overtuiging dat sociale innovatie in heel Europa mag geambieerd worden, de selectieprocedure voor de award van de Stichting vanaf dit jaar openstellen voor de rest van Europa. Die evolutie komt samen met de lancering van een nieuw programma in België, een ‘Do Tank’, waarin onderzoek naar problemen met werkgelegenheid gecombineerd wordt met een ‘lab’ om hiervoor oplossingen te ontwikkelen.”

De Stichting Degroof Petercam reikt de award voor het vijfde opeenvolgende jaar uit. Eerdere winnaars zijn Activ’Action (2022), Ticket for Change (2021), Bayes Impact (2020) en DUO for a JOB (2019). Dankzij de steun van de Stichting konden deze initiatieven zich verder ontwikkelen en uitbreiden binnen België en daarbuiten. De Stichting was tot nu actief in België, Frankrijk en Luxemburg, maar vanaf 2023 zal het hoofdprogramma ook opengesteld worden voor andere EU-landen.

Degroof Petercam Foundation
​Silvia Steisel
​+32 2 287 99 31
www.degroofpetercam.com/nl-be/stichting

Chemins d’avenirs
​Salomé Berlioux
​+33 6 26 13 54 68
www.cheminsdavenirs.fr

Over Degroof Petercam Foundation
​Degroof Petercam Foundation ondersteunt sociale innovatie voor werkgelegenheid op drie domeinen: vaardigheden, ondernemerschap en toegang tot de arbeidsmarkt. De Stichting selecteert elk jaar één project aan hetwelke zij over een periode van vijf jaar een beurs van één miljoen euro toekent. Naast haar hoofdopdracht, met name het stimuleren van de werkgelegenheid, zet de Stichting zich ook in om solidariteit binnen de groep en bij haar medewerkers te bevorderen via participatief sociaal engagement zoals vrijwilligerswerk, peterschapscampagnes enz.
​Meer informatie op LinkedIn.

Over Chemins d’avenirs
​Chemins d’avenirs is een Franse ngo die in 2016 werd opgericht en heeft als doel de 10 miljoen jongeren die in landelijke en dunbevolkte gebieden wonen evenveel kansen te geven om hun potentieel tot uiting te brengen als jongeren in de grote steden. De strategie en de acties van Chemins d’avenirs steunen op twee complementaire pijlers:

1. Lokale actie om scholieren en studenten in dunbevolkte gebieden te ondersteunen. Het programma stelt hen in staat om een maatschappelijk, academisch en professioneel traject uit te bouwen dat aansluit op hun ambities.
  2. Nationale sensibiliseringsactie om aandacht te vragen voor jongeren in landelijke en dunbevolkte gebieden, een algemene mentaliteitswijziging over hun situatie te bewerkstelligen en een specifiek overheidsbeleid voor gelijke kansen te creëren.

Meer informatie op website.