Degroof Petercam: Geconsolideerde resultaten 2022

Sterke stijging nettowinst, bevestiging van financiële slagkracht. Uitdagende marktomgeving weerspiegeld in commerciële resultaten.

BRUSSEL, 6 mei 2023 – Degroof Petercam maakt zij resultaten voor 2022 bekend. Die zullen op de algemene vergadering van 23 mei 2023 ter goedkeuring voorgelegd worden aan de aandeelhouders.

• Nettowinst van 76,4 miljoen euro (47,6 miljoen in 2021)
  • Brutobedrijfswinst van 106,7 miljoen euro (126,6 miljoen in 2021)
  • Totale netto-inkomsten van 559,0 miljoen euro (545,7 miljoen in 2021)
  • Totale activa van cliënten (netto) van 71,1 miljard euro (86,0 miljard eind 2021)
  • Kapitaalratio (CET1): 20,3% (19,7% eind 2021), ruim boven de wettelijke vereisten
  • Rendement: solide trackrecord van mandaten, portefeuilles en fondsen op 3 en 5 jaar
  • Strategisch stappenplan Route 26 voor solide winstgevende en ambitieuze groei

​Hugo Lasat, CEO van Degroof Petercam:
“In 2022 werden de financiële markten geconfronteerd met een waarderingsreset in een context van oorlog in Oekraïne en een energiecrisis. Degroof Petercam heeft, net als de hele sector, een uitdagend jaar achter de rug. Ondanks die tegenwind hebben onze businesslijnen solide resultaten geboekt. We kunnen terugblikken op een goed 2022 dankzij ons veerkrachtig businessmodel en de nieuwe rente-omgeving. Een belangrijke mijlpaal was de lancering van ons nieuwe bancair IT-systeem na twee jaar voorbereiding. Onze nieuwe futureproof IT-omgeving zal onze schaalbaarheid ondersteunen, de invoering van technologische innovaties vergemakkelijken en onze groeiambities bevorderen.”

Verhoogde winstgevendheid

De totale activa van onze cliënten bedroegen aan het einde van het jaar 71,1 miljard euro, in lijn met de evolutie van de financiële markten. De netto-inkomsten bedroegen in 2022 559 miljoen euro, een lichte stijging ten opzichte van 545 miljoen euro in het voorgaande jaar. Het brutobedrijfsresultaat klokte af op 106,7 miljoen euro, een weerspiegeling van de lagere commissielonen en gedeeltelijk afgezwakt door het positieve effect van de rentestijging op de nettomarge. Het feit dat de inkomsten voor ongeveer 70% afkomstig zijn uit portefeuille- en vermogensbeheeractiviteiten toont aan dat de belangen van Degroof Petercam afgestemd zijn op die van zijn cliënten.

Waar de nettowinst vorig jaar op 47,6 miljoen euro uitkwam, bedroeg die in 2022 76,4 miljoen euro, een toename met 61%. Dat is te danken aan de rente-evolutie en de lagere andere operationele kosten.

Eind 2022 bedroeg het balanstotaal 9,3 miljard euro, waarvan meer dan 5,1 miljard euro aan zeer liquide activa. Op 31 december 2022 bedroeg de geconsolideerde solvabiliteitsratio dankzij voorzichtig beheer 20,3%, een stijging met 60 basispunten tegenover 2021 en ruim boven de reglementaire drempel.

Gilles Samyn, voorzitter raad van bestuur Degroof Petercam: “Naast de zuiver financiële prestaties, moeten we ook rekening houden met onze verwezenlijkingen op het vlak van duurzaamheid. In 2022 zagen we het vermogen in onze duurzame fondsen verder stijgen, voerden we een sustainability governance in op groepsniveau en zetten we de stap naar meer diversiteit in onze raad van bestuur. Onze institutionele vermogensbeheerder DPAM behaalde de tweede plaats in de Responsible Investment Brand Index van Hirschel & Kramer, op een totaal van meer dan 600 vermogensbeheerders wereldwijd. Dankzij onze inzet voor duurzaamheid, het vertrouwen van onze cliënten en de expertise van onze mensen zien we de toekomst positief tegemoet.”

Vooruitzichten – Route 26

De raad van bestuur heeft de groeistrategie van Degroof Petercam voor de komende drie jaar gevalideerd, waarin centraal de ambitie staat om de referentie te zijn als Investment House gedreven door mensen. Die strategie werd vertaald in een driejarenplan ‘Route 26’, dat als leidraad zal dienen bij alle initiatieven in de komende jaren. Het bouwt voort op de schaalbaarheid van het businessmodel en op mogelijke externe groeitrends, zoals alternatieve beleggingsactiva, ontwikkelingen in IT en digital en de duurzame transitie.

Bedrijfsresultaten

De bedrijfsinkomsten van Private Banking zijn tegenover 2021 licht toegenomen en zijn goed voor 46% van de totale omzet van de groep. Die prestatie is te danken aan een aanzienlijke stijging van de rentemarge en de goede resultaten van de kredietactiviteit, die de lagere commissielonen voor asset management meer dan compenseerden.

Institutional Asset Management handhaafde zijn solide performance track record op 3 en 5 jaar. De activa onder beheer (bruto) bedroegen 42,1 miljard euro, een weerspiegeling van de evolutie van de financiële markten in 2022. De inkomsten maakten 24% van de totale inkomsten van de groep uit.

De bedrijfsinkomsten van Asset Services stegen tegenover vorig jaar met 3% en waren goed voor 14% van de totale omzet van de groep. Die stijging was het gevolg van hogere rentemarge-inkomsten, die de negatieve impact van de financiële markten op eigen fondsen en fondsen van derden compenseerden.

Investment Banking slaagde erin het hoge inkomstenniveau van 2021 te evenaren, met een bijdrage van 16% aan de totale inkomsten van de groep. Bij Global Markets stegen de bedrijfsinkomsten vooral in derivaten en winstdelingsplannen, wat licht werd afgezwakt door een daling bij obligaties en deviezenactiviteiten. Ondanks een recordjaar in M&A-mandaten rapporteerde Corporate Finance een daling van de bedrijfsinkomsten als gevolg van de bijzonder afwachtende marktomstandigheden.

Degroof Petercam (°1871) is een vooraanstaand investment house met Belgische roots dat kan bogen op meer dan 150 jaar geïntegreerde financiële expertise. Wij creëren verantwoorde welvaart voor iedereen, door deuren te openen naar opportuniteiten en onze particuliere, zakelijke en institutionele cliënten te begeleiden met expertise.

Cliënten in meer dan 20 landen vertrouwen op ons voor onze overtuigingen en onze unieke combinatie van diensten die we aanbieden op het gebied van Private Banking, Asset Management, Investment Banking (Corporate Finance en Global Markets) en Asset Services.

Het totale vermogen (onder beheer, onder administratie en in bewaring) van onze cliënten bedraagt 71,1 miljard euro (op 31.12.2022). Meer dan 1500 experten begeleiden onze cliënten vanuit onze kantoren in België (hoofdkantoor), Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Nederland, Duitsland, Italië en Hongkong.