DPAM staat op tweede plaats van 600 verantwoordelijke vermogensbeheerders

• De H&K Responsible Investment Brand Index (RIBI) 2023 beoordeelt 600 vermogensbeheerders wereldwijd.
  • Sinds de oprichting van de RIBI heeft DPAM altijd in de top 10 van de ranglijst gestaan.
  • DPAM zit in de categorie "Avant-Gardist" van de index, met een bovengemiddelde score voor Commitment rating en Brand rating.

Brussel, 30 maart 2023. DPAM staat op de tweede plaats in de top 10 van Responsible Asset Managers in Europa, volgens de Hirschel en Kramer (H&K) Responsible Investment Brand Index (RIBI) 2023. Ook in de Benelux staat de vermogensbeheerder op de tweede positie. DPAM staat al vijf jaar op rij in de top 10 en zit in de categorie 'Avant-Gardist' vande index.

In zijn vijfde editie focust de Responsible Investment Brand Index (RIBI™) op hoe goed bijna 600 wereldwijde vermogensbeheerders hun inspanningen voor verantwoord beleggen kunnen vertalen naar hun core brand. De beoordelingsmethode volgt dezelfde filosofie als de vier vorige edities van de RIBI. Opmerkelijk is dat voor het eerst iets meer dan de helft van alle vermogensbeheerders een raison d'être (‘Purpose’) uitspreekt, maar dat minder dan een kwart dit koppelt aan het maatschappelijk belang.

Slechts vijf bedrijven hebben in elk van de afgelopen vijf jaar consequent de top 10 gehaald. DPAM behoort tot die groep. De index deelt bedrijven in vier categorieën in: de Avant-gardist, die bovengemiddeld scoort op Commitment rating en Brand rating; de Traditionalist, die bovengemiddeld scoort op Commitment rating en ondergemiddeld op Brand rating; de Aspirant, bovengemiddeld op Brand rating en ondergemiddeld op Commitment rating; en de Laggard, ondergemiddeld op beide ratings.

DPAM zit in de categorie 'Avant-Gardist', de hoogstgewaardeerde categorie van de index. Deze categorie van RIBI Avant-Gardists blijft zeer competitief, want slechts 19% van de bedrijven maken er dit jaar deel van uit.

​De twee RIBI-beoordelingsdomeinen zijn:

• Commitment (engagement) (verticale, harde factoren): vijf criteria met een gewogen gemiddelde, zoals de mate en de kwaliteit van het engagement en rentmeesterschap, en de strategie en organisatie rond verantwoord beleggen. De evaluatiebron is gebaseerd op de ‘Principles for Responsible Investment Transparency Reports’: tot 300 parameters worden in rekening gebracht om de vijf topcriteria van de Commitment-rating te bepalen.
  • Brand (merk): (horizontale, zachte factoren): acht criteria, zoals de uiting van een Purpose statement, en de uiting van een waardesysteem, een link met maatschappelijke ambities. Deze evaluatie is gebaseerd op onderzoek en vakkennis.

Peter De Coensel, CEO van DPAM, licht toe: "Het verslag van dit jaar illustreert de opmerkelijke veerkracht en vooruitgang van onze sector. Vermogensbeheerders hebben een unieke kans om kapitaalstromen te sturen en bij te dragen aan een betere wereld. Ons DPAM-merk is een echte, authentieke uitdrukking van ons engagement voor verantwoord beleggen. Dit engagement zit verankerd in onze beleggingsactiviteiten en -oplossingen. Onze activiteiten als ‘responsible investor’ vormen, naast ons eigen, in-house, fundamenteel en kwantitatief onderzoek, het fundament van de vermogensbeheeractiviteiten van ons bedrijf. Wij bedanken RIBI voor hun erkenning van onze voortdurende toewijding aan onze waarden en principes. Het is een mooi eerbetoon aan het harde werk van onze teams en hun inzet voor duurzame ontwikkeling. Onze maatschappelijke doelstelling en ambitie wordt door alle collega's gedeeld. Als toegewijd lid van het NZAMi scharen wij ons achter de strategieën en doelstellingen voor transitie en transformatie vande overheid en het bedrijfsleven."

Internationaal contact

Guiomar Arias