Indosuez Wealth Management kondigt haar voornemen aan om een meerderheidsbelang te verwerven in het kapitaal van Bank Degroof Petercam, en om een langetermijnpartnerschap aan te gaan met referentieaandeelhouder CLdN

• Oprichting van een pan-Europese leider in vermogensbeheer met een uitgebreide waardepropositie
  • Nieuw aandeelhouderschap voor Degroof Petercam met oog op verankering en continuïteit
  • Verderzetting van de groei en voortbouwend op expertise, merken en oplossingen van Degroof Petercam
  • Afronding van de transactie onder voorbehoud van goedkeuring door de betrokken toezichthouders verwacht in 2024

Brussel – Luxemburg, 4 augustus 2023 – De groep Indosuez Wealth Management heeft een overeenkomst ondertekend om een meerderheidsbelang te verwerven in Degroof Petercam, een leider in vermogensbeheer in België en een vooraanstaand investment house met internationale activiteiten en cliënten.

Het project wordt uitgevoerd in een partnerschap met CLdN, een referentieaandeelhouder van Degroof Petercam, die een participatie van ongeveer 20% in het kapitaal zal aanhouden. Dit weerspiegelt de wens om de roots en verankering van de groep in België te behouden, conform de partnerschapscultuur van de groep Crédit Agricole.

Degroof Petercam: een vooraanstaand investeringshuis

Degroof Petercam, een onafhankelijke familiale groep met een geschiedenis van meer dan 150 jaar, is een bank met gediversifieerde activiteiten en een totaal cliëntenvermogen van 71 miljard euro.

De groep is een referentiespeler in private banking in België, Luxemburg en Frankrijk, en bekleedt daarnaast op internationaal vlak een vooraanstaande positie in institutioneel vermogensbeheer, investment banking en asset services.

In overeenstemming met haar bestaansreden om collectieve en verantwoordelijke welvaart te creëren, heeft de bank de voorbije jaren haar controleprocedures en risicobeheer verder versterkt, met name op het gebied van compliance. Daarnaast heeft ze aanzienlijk geïnvesteerd in haar operationele systemen.

Pan-Europese leider in de maak ten voordele van het cliënteel

De alliantie tussen Degroof Petercam en de groep Indosuez Wealth Management zou een pan-Europese leider in vermogensbeheer vormen, die kapitaliseert op groeifactoren wereldwijd en zich positioneert als consolidator op de Europese markt.

Door het samengaan zouden cliënten toegang krijgen tot diensten met een hoge toegevoegde waarde via de gecombineerde expertise en daarnaast tot het internationale netwerk en de financieringscapaciteiten van de groep Crédit Agricole. Op dezelfde manier zouden de medewerkers van Degroof Petercam de kans krijgen om deel uit te maken van een groep met talrijke expertisedomeinen die aanwezig is in meer dan 46 landen wereldwijd. Bovendien versterkt deze alliantie de gemeenschappelijke waarden op het vlak van maatschappelijk engagement, verantwoord investeren en diversiteit.

Via deze transactie die samen met de bestaande referentieaandeelhouder CLdN en met oog voor de continuïteit tot stand komt, zou Indosuez Wealth Management toegang krijgen tot een nieuw cliëntenbestand, zowel in België als internationaal. De groep zou haar expertise verder ontwikkelen op het vlak van financieel beheer en advies en in termen van fondsen - in het bijzonder ESG-fondsen - door volop de kaart te trekken van de expertise van de institutionele vermogensbeheerder Degroof Petercam Asset Management (DPAM) en van de investment banking-activiteiten. ​

Dankzij dit project zou de groep Crédit Agricole bovendien haar aanwezigheid in België aanzienlijk versterken en kunnen rekenen op synergieën met de verschillende activiteiten van de groep om haar positie in de Benelux te versterken.

Jacques Prost, CEO van Indosuez Wealth Management: "We zijn verheugd over deze overeenkomst met de aandeelhouders van Degroof Petercam, een leider in vermogensbeheer met een historisch trackrecord. De geplande alliantie is een belangrijke stap voor onze ontwikkeling in Europa, in lijn met ons strategisch plan, en maakt van België onze tweede thuismarkt. We kijken ernaar uit om in de toekomst samen te werken met de teams van Degroof Petercam”.

Hugo Lasat, CEO van Degroof Petercam: "Ik wil hulde brengen aan onze getalenteerde teams, wiens inspanningen hebben bijgedragen om ons investeringshuis uit te bouwen tot een van de leiders in onze respectieve metiers die internationale uitstraling genieten. Met Indosuez Wealth Management komt niet alleen een stabiele aandeelhouder aan boord die is geruggensteund door een toonaangevende wereldwijde speler. Het is ook een solide strategische partner die onze vier business lines door en door begrijpt en het merk Degroof Petercam verder zal ondersteunen. Dankzij het samengaan kunnen we de kracht van een organisatie als de Indosuez-groep benutten, terwijl we onze flexibiliteit en ondernemingszin behouden in het belang van onze cliënten”.

Christian Cigrang, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de groep CLdN: “CLdN trad in 2011 toe tot het aandeelhouderschap van Degroof Petercam en trekt zijn participatie op tot ongeveer 20%. Die stijging sluit aan bij een overeenkomst tussen CLdN en Indosuez Wealth Management die als controlerende aandeelhouder nieuwe perspectieven zal bieden voor de cliënten en medewerkers van Degroof Petercam. CLdN is ervan overtuigd dat CA Indosuez - als onderdeel van Crédit Agricole dat kan bogen op een lange traditie van samenwerking met lokale partners - een bedrijfscultuur onderschrijft die de lokale identiteit en verankering respecteert in de markten waarin het actief is. Deze evolutie zal de middelen en slagkracht van Degroof Petercam versterken in het belang van haar zijn cliënten en hun specifieke behoeften.”

Volgende stappen

De groep Indosuez Wealth Management zal nauw samenwerken met de teams van Degroof Petercam om de transactie vlot af te wikkelen in het belang van de cliënten en de medewerkers.

De afronding van de overeenkomst tussen CA Indosuez Wealth (Europe) en Degroof Petercam is onderworpen aan de goedkeuring van de relevante regelgevende instanties en mededingingsautoriteiten. De transactie zal naar verwachting in 2024 worden afgerond.

Als onderdeel van de transactie zal een langetermijnakkoord worden aangegaan met CLdN waarin liquiditeitsafspraken zijn opgenomen. Na de verwerving van een meerderheidsbelang in Degroof Petercam zal CA Indosuez Wealth (Europe) een vrijwillig openbaar overnamebod uitbrengen op de aandelen van de minderheidsaandeelhouders van Degroof Petercam aan dezelfde voorwaarden met de bedoeling om het resterende kapitaal te verkrijgen.

De impact op de CET1-ratio van Crédit Agricole S.A. zou ongeveer - 30 basispunten bedragen. Deze transactie zou een rendement op investering genereren dat overeenstemt met het beleid van Crédit Agricole.

Contactpersonen Indosuez

Charlotte de Chavagnac I ​ [email protected] I +33 6 32 95 44 05
​Isabelle Mandelli I [email protected] I +352 691 362 265

Persverantwoordelijke Degroof Petercam

Arnaud Denis | [email protected] | + 32 478 99 82 37

Over Indosuez Wealth Management

Indosuez Wealth Management is het wereldwijde vermogensbeheermerk van Crédit Agricole Group, de 10e grootste bank ter wereld gemeten naar balanstotaal (The Banker 2022).

Met meer dan 145 jaar ervaring ten dienste van families en ondernemers wereldwijd biedt Indosuez Wealth Management maatoplossingen die cliënten in staat stellen om hun vermogen te beschermen en te laten aangroeien in overeenstemming met hun ambities. Vanuit een overkoepelende visie bieden de teams deskundig advies en een uitzonderlijke service in een brede waaier aan diensten voor het beheer van zowel particuliere als professionele vermogens.

Indosuez Wealth Management, dat bekend staat om zijn internationale dimensie en menselijke maat, heeft bijna 3.000 mensen in dienst op 10 locaties verspreid over de hele wereld: in Europa (België, Spanje, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Monaco en Zwitserland), Azië-Pacific (Hongkong SAR, Nieuw-Caledonië en Singapore) en het Midden-Oosten (Verenigde Arabische Emiraten).

Met een vermogen onder beheer van €130 miljard (op 31/12/2022) is Indosuez Wealth Management een van de grootste vermogensbeheerders ter wereld.

www.ca-indosuez.com

Het totale vermogen (onder beheer, onder administratie en in bewaring) van onze cliënten bedraagt 71,1 miljard euro (op 31.12.2022). Meer dan 1500 experten begeleiden onze cliënten vanuit onze kantoren in België (hoofdkantoor), Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Nederland, Duitsland, Italië en Hongkong.

www.degroofpetercam.com

Over CLdN

Het consortium Cobelfret-CLdN ontstond ongeveer een eeuw geleden toen de uit Luxemburg afkomstige familie Cigrang een handelsactiviteit in grondstoffen opstartte in Antwerpen. ​ De onderneming heeft zijn activiteiten uitgebreid naar roll-on-roll-off scheepvaartlijnen en terminal operaties op de Noordzee, droge bulk scheepvaart wereldwijd en een aantal andere business lines. ​ De belangrijkste kantoren zijn gevestigd in België, Luxemburg, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Singapore en Zwitserland.

www.cldn.com