Degroof Petercam en Quadia investeren in zachte mobiliteit in België via hun gezamenlijk impactfonds Regenero

Brussel, 27 april 2022 – Degroof Petercam neemt een minderheidsbelang in de Belgische fietsleasemaatschappij Cyclobility via het Regenero Impact Fund ('Regenero'), dat het beheert in samenwerking met impact investing vermogensbeheerder Quadia.

Het Regenero-fonds heeft een omvang van 52,6 miljoen euro en is voor meer dan 70% in handen van Belgische institutionele en particuliere beleggers. Het fonds is voor bijna 65% actief en heeft vijftien participaties in vier sleutelsectoren: duurzame voeding, energie-efficiëntie, de circulaire economie en zachte mobiliteit. Dit is de eerste investering van het fonds in België. ​ ​

Cyclobility zet zich in voor zachte mobiliteit door totaaloplossingen aan te bieden voor de leasing en verkoop van elektrische fietsen voor dagelijks woon-werkverkeer. ​ De diensten strekken zich ook uit tot onderhoud en reparatie en zijn zowel gericht op bedrijven (werkgevers en werknemers) als op particulieren. Cyclobility combineert een digitaal platform, drie fysieke winkels en een mobiele technische ondersteuningsdienst. ​ Het aantal kilometers dat jaarlijks door gebruikers van Cyclobility wordt gefietst, wordt geschat op 5 miljoen kilometer.

Gautier Bataille de Longprey, Group Head of Business Development Degroof Petercam : "Drie jaar na de lancering van het Regenero-fonds in samenwerking met Quadia zijn we trots en opgetogen dat we kunnen deelnemen aan de fondsenwerving van Cyclobility. Wij blijven onze middelen inzetten voor duurzame en milieuvriendelijke oplossingen, zoals zachte mobiliteit. Deze investering weerspiegelt onze visie op verantwoord financieren, die een essentiële pijler van onze beleggingsstrategie vormt. Deze investering onderstreept ook de complementariteit tussen Quadia's expertise in impactinvesteringen en ons netwerk van Belgische ondernemers."

Josep Segarra, Investment Manager Quadia : "Cyclobility is al de derde investering van Regenero Impact Fund in deze sector in Europa, die we vanuit verschillende invalshoeken benaderen om het spectrum te bestrijken dat nodig is voor de overgang naar duurzamere mobiliteit en logistiek. Wij zullen met het bedrijf en zijn leveranciers samenwerken om het aanbod van Cyclobility nog globaler en impactvoller te maken."

Andries Aumann, oprichter en CEO van Cyclobility : "Ons 'full service'-model is een onderscheidend element dat we in heel België willen blijven ontwikkelen. Onze ambitie is om tegen 2024 een doelstelling van 10.000 geleasede fietsen te bereiken en nieuwe winkels in België te openen. Regenero Impact Fund, dat financiële expertise combineert met sterke waarden op het vlak van impact, is de ideale partner om ons te begeleiden in deze volgende fase van onze groei."

Over Cyclobility
Cyclobility werd in 2016 opgericht door Andries Aumann met een duidelijke missie : efficiënte oplossingen bieden voor het dagelijkse woon-werkverkeer door het verhuren en verkopen van kwalitatieve elektrische fietsen met alle nodige diensten aan bedrijven en particulieren. Cyclobility is actief in heel België en had eind 2021 al meer dan 2.000 fietsen te huur, verdeeld over meer dan 200 bedrijven. Naast een krachtig digitaal platform heeft Cyclobility ook drie fysieke winkels (Gent, Kluisbergen en Roeselare).

Over het Regenero Impact Fonds
Vanaf 2019 wordt het Regenero Impact Fund ontwikkeld in partnerschap door Quadia en Degroof Petercam. Het investeert in Europese bedrijven in sleutelsectoren (hernieuwbare energie, duurzame voeding, circulaire producten en materialen) die de overgang naar een "regeneratieve economie" bevorderen. De regeneratieve economie streeft naar herstel en verbetering in plaats van louter behoud, binnen de grenzen van onze planeet alleen. Het is gebaseerd op vijf dimensies: relocated economy (waar mogelijk lokale gemeenschappen steunen), collaborative (gemeenschappen creëren, peer-to-peer delen), circular (circulaire productie zonder afval aanmoedigen), functionality (het gebruik van een goed verkopen in plaats van het eigendom ervan) en biomimetic (inspiratie putten uit de manier waarop aanpassing in de natuur gebeurt). Bovendien worden eerlijke waardeketens bevorderd.

Degroof Petercam (°1871) is een vooraanstaand investment house met Belgische roots dat kan bogen op meer dan 150 jaar geïntegreerde financiële expertise. Wij creëren verantwoorde welvaart voor iedereen, door deuren te openen naar opportuniteiten en onze particuliere, zakelijke en institutionele cliënten te begeleiden met expertise.

Cliënten in meer dan 20 landen vertrouwen op ons voor onze overtuigingen en onze unieke combinatie van diensten die we aanbieden op het gebied van Private Banking, Asset Management, Investment Banking (Corporate Finance en Global Markets) en Asset Services.

Het totale vermogen (onder beheer, onder administratie en in bewaring) van onze cliënten bedraagt 71,1 miljard euro (op 31.12.2022). Meer dan 1500 experten begeleiden onze cliënten vanuit onze kantoren in België (hoofdkantoor), Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Nederland, Duitsland, Italië en Hongkong.