Degroof Petercam Equity Research publiceert zijn eerste ESG-rapport

Het Equity Research team van Degroof Petercam publiceerde zijn eerste ESG-rapport op basis van een eigen gestandaardiseerde methodologie waarin kwantitatieve scores en kwalitatieve beoordelingen van ESG-aspecten worden gecombineerd. Dat zorgt voor een geïntegreerde aanpak die fundamenteel financieel en niet-financieel onderzoek samenbrengt om zo een volledig beeld te krijgen van een bedrijf en de reële prestaties ervan in kaart te brengen. In dit eerste ESG-rapport worden 61 beursgenoteerde bedrijven geanalyseerd, en er zijn plannen om die aanpak geleidelijk uit te breiden naar de rest van de research coverage. ​

Equity Research is voor institutionele beleggers cruciaal om weloverwogen beleggingsbeslissingen te nemen op de aandelenmarkt. Door de opkomst van ESG-georiënteerde beleggingen stijgt de vraag naar degelijk ESG-onderzoek. Het nieuwe ESG rapport is ook bedoeld om de kloof te verkleinen voor bedrijven die nog niet op grote schaal worden beoordeeld door de belangrijkste ESG-ratingbureaus. ​ ​

Kris Kippers, Co-Head of Equity Research: "Wij zijn van mening dat louter financiële analyses niet de werkelijkheid weergeven waarbinnen bedrijven zich ontwikkelen, en dat ze daardoor niet langer een accurate weergave zijn van de prestaties van die bedrijven. Wij willen institutionele beleggers begeleiden bij de integratie van ESG-overwegingen in het beslissingsproces voor hun beleggingen. Daarnaast willen we bedrijven sensibiliseren en hen bijstaan op hun ESG-traject. Standaardisatie, gerichte begeleiding en een sectorspecifieke benadering zullen ongetwijfeld de weg vrijmaken voor een duurzamere toekomst."

Met 12 in-house analisten is het Equity Research team van Degroof Petercam het grootste in België. Het team volgt actief 140 beursgenoteerde bedrijven, voornamelijk in de BeNeLux, maar ook enkele specifieke namen in Frankrijk, Italië en Zweden. Via de samenwerking met ID MidCaps in Frankrijk wordt de coverage uitgebreid met nog eens 80 Franse beursgenoteerde bedrijven.

ESG Report.pdf 330 KB