DPAM doorstaat de storm; ESG bevestigt zijn waarde

• DPAM (Degroof Petercam Asset Management) publiceert zijn bedrijfsresultaten voor het eerste semester (H1) van 2020.
  • Voor de beleggingsresultaten blijkt actief beheer opnieuw een meerwaarde te bieden.
  • Dankzij de robuustheid van de ESG-strategieën hebben de resultaten van DPAM tijdens de crisis uitstekend standgehouden.
  • De drie pijlers van DPAM (Active. Sustainable. Research.) bieden een echte meerwaarde aan onze klanten.
DPAM heeft zich met succes staande weten te houden in de turbulente marktomstandigheden van H1 2020. Het beheerd vermogen (EUR 37.2 miljard) bleef relatief stabiel dankzij de netto nieuwe institutionele instroom, die de negatieve marktimpact deels compenseerde. DPAM behaalde daarnaast over het algemeen een sterk rendement en voor sommige strategieën lag het rendement zelfs ver boven het gemiddelde.

De netto nieuwe liquide middelen bedroegen bijna EUR 1 miljard voor het eerste halfjaar van 2020. In het eerste kwartaal zag DPAM een zeer positieve instroom, zowel van institutionele eindbeleggers als van de pan-Europese groothandelsdistributie. In het tweede kwartaal toonde de onderneming een sterke veerkracht, gevolgd door een hernieuwde positieve instroom sinds mei. De instroom werd gedreven door zowel de internationale als de binnenlandse franchise, met positieve resultaten in alle landen waar DPAM actief is. De instroom uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland lag boven het gemiddelde niveau.De verkoop- en distributiedynamiek van 2020 is een voortzetting van de ontwikkeling die DPAM sinds 2016 heeft doorgemaakt. Bestaande en nieuwe institutionele klanten zorgden voor een toename van de activa onder beheer met meer dan EUR 5 miljard.

De instroom per beleggingsstrategie was goed gespreid over de verschillende activaklassen en -thema's. DPAM zag een instroom in zowel de obligatie- als aandelenfondsen. Meer specifiek bleek de expertise op het gebied van duurzame aandelen hiervoor het meest succesvol: met name onze wereldwijde, Europese en multi-thematische duurzame aandelenstrategieën (deze laatste overschreed begin juli de drempel van EUR 1 miljard).

Hugo Lasat, CEO DPAM, legt uit: "Het is overduidelijk dat zowel onze positionering als actieve manager als het trackrecord en de robuustheid van onze duurzame strategieën de afgelopen maanden de belangrijkste bijdrage hebben geleverd aan het succes van de onderneming. Deze strategieën wisten goed te presteren in deze vaak onvoorspelbare en onstabiele financiële omgeving. De eerste helft van 2020 heeft niet alleen hun veerkracht in tijden van crisis benadrukt, maar ook aangetoond dat ze een duidelijke en blijvende bron van waarde en kansen zijn voor onze institutionele klanten. Op basis van wat we op de datum van publicatie weten, zou het derde kwartaal inzake business development een voortzetting moeten zijn van wat we in de eerste helft van 2020 hebben gezien".

De duurzame strategieën van DPAM zijn sinds begin 2020 met meer dan EUR 1.5 miljard gegroeid en vertegenwoordigen nu in totaal EUR 9.6 miljard activa onder beheer. Dat is des te opmerkelijker als we het volatiele en onzekere beleggingsklimaat van dit jaar vergelijken met de snel stijgende markten van vorig jaar.

Om zijn inzet voor duurzaamheid nog meer te benadrukken heeft DPAM in de loop van H1 2020 zijn assortiment duurzame fondsen uitgebreid. De strategieën voor Amerikaanse dividendaandelen, beursgenoteerd vastgoed en Europese small caps zullen voortaan de nodige ESG-screening in hun beleggingsproces opnemen om ervoor te zorgen dat zij zich aan de strenge normen van DPAM houden. Deze inzet werd herbevestigd doordat DPAM onlangs -voor het vierde jaar op rij een A+-rating van de door-de-VN-gesteunde Principles for Responsible Investment (UN PRI) heeft gekregen.

Alexandra Niehe Head of corporate communications, Degroof Petercam
Arnaud Denis External Communication, Degroof Petercam
Alexandra Niehe Head of corporate communications, Degroof Petercam
Arnaud Denis External Communication, Degroof Petercam

Degroof Petercam (°1871) is een vooraanstaand investment house met Belgische roots dat kan bogen op meer dan 150 jaar geïntegreerde financiële expertise. Wij creëren verantwoorde welvaart voor iedereen, door deuren te openen naar opportuniteiten en onze particuliere, zakelijke en institutionele cliënten te begeleiden met expertise.

Cliënten in meer dan 20 landen vertrouwen op ons voor onze overtuigingen en onze unieke combinatie van diensten die we aanbieden op het gebied van Private Banking, Asset Management, Investment Banking (Corporate Finance en Global Markets) en Asset Services.

Het totale vermogen (onder beheer, onder administratie en in bewaring) van onze cliënten bedraagt 71,1 miljard euro (op 31.12.2022). Meer dan 1500 experten begeleiden onze cliënten vanuit onze kantoren in België (hoofdkantoor), Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Nederland, Duitsland, Italië en Hongkong.