Réseau ETRE is de nieuwe winnaar van de Degroof Petercam Foundation Award

De non-profit ontvangt een beurs van een miljoen euro over vijf jaar

Brussel, 16 april 2024 – Réseau ETRE heeft de zesde editie van de Degroof Petercam Foundation Award gewonnen. Het Franse Réseau ETRE (Les Écoles de la Transition Écologique) is een non-profitorganisatie die via een netwerk van scholen gratis opleidingen aanbiedt aan jongeren die het moeilijk hebben. De beurs voor de winnaar bedraagt een miljoen euro gespreid over vijf jaar en omvat daarnaast ook toegang tot de expertise en het netwerk van de Stichting. Naast Réseau ETRE beloont de Stichting nog vijf andere projecten: Acta Vista (FR), Hello Europe (EU), Wake up Café (FR), Sea Ranger Service (NL), and Social Builder (FR) krijgen elk een beurs van 30 000 euro.

De Degroof Petercam Foundation werd vijftien jaar geleden opgericht en gelooft in een duurzame en inclusieve samenleving waarin iedereen de kans krijgt om zich te ontwikkelen en te ontplooien via zijn werk. Degroof Petercam Foundation ondersteunt de meest innovatieve organisaties die bijdragen aan duurzame werkgelegenheid. Via haar hoofdprogramma, de DPF Award, selecteert en financiert de DP Foundation de meest ambitieuze systemische sociale innovaties voor duurzame werkgelegenheid in Europa. Elk jaar ontvangt een winnende organisatie een donatie van een miljoen euro en vijf jaar lang persoonlijke ondersteuning. De Stichting Degroof Petercam behoort nu tot de tien grootste stichtingen in België.

Réseau ETRE is dit jaar de winnaar van de award. De eerste ETRE-school (Les Écoles de la Transition Écologique) werd in 2017 opgericht en groeide in 2020 uit tot een netwerk van scholen, het huidige Réseau ETRE. Via dit netwerk van scholen biedt de Franse non-profitorganisatie gratis cursussen aan jongeren in moeilijkheden. In die cursussen verwerven de jongeren praktische vaardigheden die relevant zijn voor de ecologische transitie. De ETRE-scholen hebben een dubbel doel en richten zich zowel op sociale als op maatschappelijke behoeften. Door vaardigheden te ontwikkelen die nuttig zijn in de ecologische transitie ontdekken jongeren niet alleen welke richtingen ze professioneel uit kunnen, maar geven ze ook actief mee vorm aan de wereld van morgen.

Frédérick Mathis, mede-oprichter van Réseau ETRE:
"Het is een grote eer om de Degroof Petercam Foundation Award te mogen ontvangen. Met de steun van de Foundation kunnen we drie nieuwe initiatieven lanceren die voor ons tot nog toe niet haalbaar waren. We zullen bestaande opleidingsorganisaties in Europa versterken door ecologische vaardigheden in hun programma te integreren. Verder willen we een ETRE-certificaat invoeren, en tot slot zullen we ons netwerk uitbreiden naar het Europese niveau."
Marie Melikov, Senior Program Manager van de Stichting Degroof Petercam:
"We zijn verheugd Réseau ETRE te kunnen steunen op financieel en menselijk vlak, temeer omdat ze onze waarden delen en dezelfde visie op een rechtvaardigere en meer inclusieve samenleving hebben. Onze missie blijft bovendien ongewijzigd: we willen steun bieden aan de meest innovatieve organisaties die zich inzetten voor duurzame werkgelegenheid. "
Xavier Van Campenhout, voorzitter van de Stichting Degroof Petercam:
"Réseau ETRE pakt op een effectieve manier twee uitdagingen aan door jongeren in moeilijke situaties te ondersteunen en tegelijkertijd de vaardigheidskloof voor de noodzakelijke ecologische transitie te dichten. Onze steun aan dit initiatief weerspiegelt ons geloof in het transformerende effect van werkgelegenheid, wat bovendien de hoeksteen van onze missie vormt."

De Stichting Degroof Petercam reikt de award voor het zesde opeenvolgende jaar uit. Eerdere winnaars zijn Chemins d’avenirs (2023), Activ’Action (2022), Ticket for Change (2021), Bayes Impact (2020) en DUO for a JOB (2019). Dankzij de steun van de Stichting konden deze initiatieven zich verder ontwikkelen en uitbreiden binnen België en daarbuiten. De Stichting was altijd al actief in België, Frankrijk en Luxemburg, maar vanaf 2023 werd het hoofdprogramma ook opengesteld voor andere EU-landen.